RalleArvid

Visa profil
Nu tror jag inte att det hade spelat så stor roll, jag tror Chelsea hade vunnit detta möte ändå, men det spelar ingen roll, så uppenbart och konkret bortdömda som Tottenham blev vid 2-0 målet har jag inte sett några bli vid en enstaka situation sedan England mötte Tyskland i förra VM. Den här bollen var ungefär lika långt ifrån att vara över linjen som Lampards skott var över linjen i just den Tysklandsmatchen, eller som Pedro Mendes skott var på Old Trafford då det inte heller dömdes mål.

Jag vill bara lyfta fram en liten tanke jag har som gärna får leda till debatt. Jag anser nämligen att då Juan Mata springer iväg och börjar fira sitt "mål" jublandes, skrikandes och med armarna sträckta i luften så är han enligt mig EXAKT LIKA MYCKET FUSKARE OCH PÅ SAMMA SÄTT EN FUSKARE SOM VAD EN FILMARE ÄR! Det enda han med intention försöker göra när han börjar fira är att lura domaren till att ta ett felaktigt domslut. Jag försvarar inte domarnas agerande, för det är förkastligt och bottenlöst på alla sätt, men om Mata inte hade jublat (och tro mig, han jublade för att lura domaren, inte för att han trodde att bollen var inne) hade domarna ALDRIG fått för sig att blåsa mål.

Matas agerande är därför enligt mig även mer moraliskt förkastligt än att filma till sig en straff, något som alla fotbollsälskare i världen verkar stå unisont förenade i att fördöma. En straff som man vinner på fusk kan fortfarande räddas och man har på så sätt "bara" fuskat till sig en bra målchans från 11 meter. Juan Mata fuskade till sig ett mål, inget mer, inget mindre.

Nå, vad säger ni kära läsare? Håller ni med? Tycker ni att jag är snett på det? Vavava?!?!?

(Att muta ljudet innan ni klickar på play rekommenderas, jag orkade inte hitta någon annan version utan värdelös musik).


9 Kommentarer
2012-04-17 09:14:19

Kommentarer

För att kommentera måste du vara inloggad.
Vill du vara med i gemenskapen? Logga in eller registrera dig gratis!

Registrera dig gratis!
RalleArvid - 2012-04-17 17:01:18

Du har rätt, det är lätt för mig att sitta här och skriva hur förkastligt jag tycker det är att fuska. Vad som däremot inte är speciellt lätt för mig är att föreställa mig hur det är att spela en FA-Cupsemifinal inför en så pass stor publik och framförallt kan jag inte föreställa mig hur det är att tjäna ett par miljoner kronor i veckan för att få äran att göra det.

Jag spelade aldrig högre en division 3 innan jag skadade mig men jag kan identifiera mig med adrenalinkicken och att vara "uppumpad" och att vilja göra ALLT för att vinna. ALLT inom regelverket that is. Jag har åtskilliga gånger sagt till domaren att han har dömt fel, både när han blåst fel till fördel för mig och till nackdel för mig. Det sorgliga är väl att det är jag som blir hånad och utskälld för att jag är ärlig i dessa lägen.

Gary Neville hade ett ganska intressant inlägg i debatten om filmningar igår då han i det närmaste försvarade dem, eller han ville åtminstone inte ha långa avstängningar eller efterhandsbestraffningar för dem. Detta med argumentet att Premier League består till 60% av utländksa spelare från hela världen och det är ett globalt problem med fuskande spelare, och i många ligor där vissa av dessa spelare kommer från är det helt legitimt och moraliskt försvarbart att fuska för att vinna fördelar (precis som här på rekatochklart uppenbarligen). Jag kommer inte från en sådan fotbollsmässig uppväxt och jag kommer aldrig att tycka att det är okej med spelare som beter sig så på någon nivå, framförallt inte på den globala toppnivån där alla ungar ser sina idoler och gör exakt likadant, inte för att det kanske är något drastiskt problem i sig utan snarare för att vi då aldrig kommer komma därifrån.

Jag uppskattar intresset för diskussionen och ser gärna att fler argumenterar för sina åsikter i ämnet, även om jag tycks vara ensam om att tycka att det inte är speciellt upphetsande att vinna med hjälp av fusk, oavsett om det är svenska landslaget, Knäckebrödhult, Barcelona eller West Ham.

Don Travolta - 2012-04-17 16:27:46

Bra skrivet, hejmike.

hejmike - 2012-04-17 15:58:23

Tycker du är HELT snett ute.

1. En adrenalin-uppumpad fotbollsspelare tror alltid att han har gjort rätt. Du tycker aldrig du gör fel när du får frispark emot dig och det är klart man tycker att bollen är inne, det handlar inte om att man medvetet försöker lura domaren, snarare att man övertygar sig själv om att den är det.

2. Mata kan inte vara 100% säker på att bollen inte är inne i den situationen. Skulle han då i TRON om att den inte är inne, om den tron nu funnits, gå till domaren och säga att bollen inte var inne? Det är lätt för dig att sitta här och säga att han borde göra det, men föreställ dig situationen själv, inför dina hemmafans.

RalleArvid - 2012-04-17 11:12:09

Jag beskrev ju själv mitt alternativ nummer 2 som "super-naivt och utopiskt" och givetvis hade inte Chelseas agerande i just denna specifika situation lett till några större förändringar. Jag bara säger att något måste göras och någonstans måste man börja. Visst, målkameror är ett alternativt men det är ju inte en lösning som går till botten med problemet även om det löser en viss del av problemet som är ett globalt fuskande på alla nivåer inom sporten. Målkameror är ju givetvis bra för andra saker (framförallt såinihelvetes mycket bättre än mållinjedomarna som inte gör ett piss). Men vad jag är ute efter är inte att Chelsea ska få ett "Mål" bortdömt, inte att West Ham ska falla eller segra pga ett felaktigt dömt mål heller, vad jag är ute efter är att vid någon punkt måste moralen och attityden inom sporten förändras och den förändrade Mata genom sitt firande, fast åt komplett fel håll.

Förövrigt, vad gäller West Ham så kommer jag inte sörja speciellt mycket om vi slarvar bort Uppflyttningsplatsen då jag flyttar till Östra London i Augusti och kommer skaffa mig säsongsplåt på Upton Park, om vi då spelar i Championship innebär detta fler matcher och billigare plåtar, men om vi går upp innebär det bättre fotboll, så Win-Win wouldnt you say?

PatrikL - 2012-04-17 10:48:14

Lite naiv är du nog om du på fullaste allvar tror att man i en FA semi inför 90k ursäktar sig till domarn och säger ngt i stil med " den var nog inte inne, blås utspark istället så tar vi nya friska tag" Hade det hänt West Ham i en playoff match och vi (mitt lag också) fick harva ett år till pga det hade du tyckt att det var ok då?

RalleArvid - 2012-04-17 10:32:38

Akob: Tack först och främst! Jag håller med dig i stort och bra kompletterat angående offsiden. Att det skulle ske i som du beskriver "stridens hetta" kan säkert stämma till en viss del men jag har väldigt svårt att tro och kan inte köpa att han inte är medveten om att han försöker lura domaren och därmed, om vi enas om att han försöker vilseleda domaren genom ett firande så fuskar han alltså medvetet helt enkelt.

PatrikL: Vad han hade kunnat göra istället är tillexempel: 1. försöka förpassa bollen över mållinjen då det är detta spelet går ut på snarare än att fuska till sig fördelar. Alternativt 2: (vilket jag givetvis anser är super-naivt och en utopi) att Chelsea-spelarna själva som givetvis är medvetna om att bollen inte var över linjen påtalar detta för domaren så han därmed kan be om ursäkt för sitt misstag och ändra domslutet. Det finns ett fåtal undantag i sporter som inte ens behöver domare för spelarna är så ärliga och dömer själva. Jag menar inte att fotbollen någonsin kommer eller ens borde hamna där, men jag konstaterar att sorgligt nog så är nog fotbollen den sport i hela världen som för tillfället är längst ifrån att vara där, och vi förpassar oss längre och längre ifrån för varje dag som går om inte något drastiskt görs snart.

PatrikL - 2012-04-17 10:06:21

Vad ska han göra då? Ska han inte ta chansen att utöka för sitt lag, för fansen? Målkamera är en lösning,

abob - 2012-04-17 10:00:43

Hej RalleArvid, och tack för fantastiskt fina rekar vecka in och vecka ut:)
Håller helt med dig om Matas fusk, tror dock inte att det är en medveten handling, utan sker i "stridens hetta" i deras vilja att vinna. Vill även påpeka att det dessutom är offside i momentet när Mata slår till bollen Terry är offside och påverkar i sin position spelet i högsta grad.
MVH