Speltips

Speltips Stoke-Everton

Sport: Fotboll Spelstopp: 2012-05-01 20:45 Spela här

Speltips Stoke-Everton
Land: England Liga: Premier League
Odds: 2.75 Speltips: 1
2012-05-01 20:45 Stoke-Everton 1 2.75 mr_england

Dagens stora lektion!

Ibland då jag läser kommentarerna under mina egna och andras rekar blir jag bekymrad. Personer som diskuterar spel hela dagarna och satsar hundratals, ibland tusentals kronor per dag har trots det inte ens den mest enkla och grundläggande kunskap om betting och hur man vinner på lång sikt. För att låna ett citat av Mikael Stahre är det här ungefär lika illa som att en målare går till jobbet men inte lyckas öppna målarburken på hela dagen...

Jag förstår allt mer varför det finns så många spelbolag och varför de tjänar så mycket pengar. Jag förstår nu även varför så många av landets spelexperter håller på med sitt alibi-tippande av favoriter till dåliga odds. Då folk ändå inte förstår hur spel funkar väljer man att fokusera på att sätta så många spel som möjligt, oavsett om oddset är bra eller dåligt, och inte på att gå med vinst. Att sätta två spel till 1.50 är sämre än att sätta ett spel till 3.10 och missa ett annat spel till 1.40 om man spelar med samma insats. Tyvärr är det allt för många som inte förstår det. Förhoppningsvis kan dock infon nedan hjälpa dig vinna mer pengar på sikt!

För att bli en vinnande spelare på sikt måste man alltid värdera vinstchansen (din åsikt) i förhållande till oddset och enbart spela då du tycker att laget har en större vinstchans än oddset indikerar– så kallade värdespel. Då vinstchansen är din egen åsikt och subjektiv så gäller det självklart att ha lite koll. Men om du inte följer denna teori och spelar ändå så kommer du gå back på sikt. Oavsett hur bra koll du har på den sport eller liga du spelar. Ingen vinner pengar på att sätta flest spel till dåliga odds. Man kan kanske skryta lite om att ha satt 7 av 10 spel och liknande men på kontot kommer det till slut vara tomt…

Ett enkelt exempel. Oddset 2.00 innebär att ett lag har 50% vinstchans enligt spelbolaget. Om du tycker att laget du tänkt spela på har en större vinstchans än 50% då spelar du till 2.00 och högre odds. Det är ett värdespel. Om du tycker att laget borde vinna men ändå inte gör det hälften av gångerna så spelar du inte till 2.00. Så vinner man pengar på sikt. 100 delat med oddset ger dig den procentuella vinstchans som spelbolaget anser att laget/spelet har.


Det finns de som tycker att jag spelar för ofta på Stoke. De kan ha rätt och de kan ha fel. Jag har dock gått med vinst på dessa spel även om jag missat fler spel än jag satt. Därför att jag spelat till höga odds med värde. Anledningen till att jag ofta spelar Stoke på hemmaplan till lite högre odds är att jag tycker de har större chans att vinna matchen än vad spelbolagens odds indikerar. Självklart vet jag om att jag kommer missa många av mina Stoke-rekar men jag vet ändå att om jag spelar så här i längden så kommer jag gå med vinst. Man måste våga förlora för att vinna i längden.

Den här gången kan Stoke spelas till oddset 2.75 hemma mot Everton. Det innebär att spelbolagen tror att Stoke vinner 36 gånger av 100 hemma mot Everton med givna förutsättningar (100 delat med 2.75 = 36%). Då jag tror att Stoke har större vinstchans än de 36 procent som spelbolaget ger Stoke så är det givet att spela. Det är ett värdespel. Om du däremot är av en annan åsikt och tror att Stoke vinner den här matchen färre gånger än 36 av 100 så ryggar du inte min rek! Svårare än så är inte betting…

Då den här texten blir väldigt lång så väljer jag att fokusera mer på spelteorin än själva matchen. Stoke är ett bra hemmalag. De är obesegrade i de fem senaste hemmamatcherna i ligan. Stoke vann med 2-0 hemma mot Everton förra säsongen. I den här säsongens enda möte lagen emellan vann Stoke med 1-0 borta mot Everton.

Spel: Stoke-Everton 1– odds 2.75 bet365


Ett sista tips. Jag pratade med en oddssättare på ett stort spelbolag häromdagen. Ett spel som blir allt populärare bland olika rekare och på olika spelforum är ”båda lagen att göra mål”. Det här är den late rekarens perfekta spel då man inte behöver ta någon ställning till hur det går i matchen utan mest hoppas på att båda lagen ska göra mål. Något som låter bra i teorin, särskilt då två offensiva lag möts. Problemet är att många rekare glömmer av att värdera oddset i förhållande till vinstchansen. Spelbolagen älskar självklart det och ”båda lagen att göra mål” är idag det spel bolagen tjänar mest pengar på procentuellt. Varning för detta spel eller hitta värde på andra sidan!

mr_england - 30 April, 2012, 11:41

Kommentarer

För att kommentera måste du vara inloggad.
Vill du vara med i gemenskapen? Logga in eller registrera dig gratis!

Registrera dig gratis!
Pettson - 2012-05-01 20:09:30

Pettson- 2012-05-01 20:02:04mönster*

Pettson- 2012-05-01 20:01:50mr england

rak ccm@1.57 vs båda att näta@2.10

rak debre@1.80 vs båda att näta@2.20

finns ett mäönster när alternativet är spelbart eller ej. :)

Observatören - 2012-05-01 19:59:06

Göken och Spiken: postade länk till bloggen på Klotterplanket nu.

Pettson - 2012-05-01 18:07:20

mr.england. nu börjar jag finna värde i stoke@3+. dock blev det spel på everton :) jag tror ju även på uddamålsseger för everton. men ligger lågt idag :)

Nappula10 - 2012-05-01 17:22:20

aah såg de 3.1 nu va?

mr_england - 2012-05-01 16:44:48

Ser att oddset på Stoke höjts rejält. Har letat men hittar ingen anledning än att det spelas mycket på Everton. Så nu finns det ännu bättre värde för oss som vill spela Stoke eller så är jag helt fel ute. Den som lever får se :)

Göken - 2012-05-01 16:04:53

@Observatören Du kan posta det på planket. Där är det ingen som blir störd av det ;)

Observatören - 2012-05-01 13:23:04

Jag vill inte spamma andras rekar med länkar och tips om andra bloggar. Jag vet själv hur mycket jag stör mig på sånt beteende. Om inte mr_england utryckligen ber om det så postar jag inget.

Spiken - 2012-05-01 13:12:43

Observatören, vad heter den bloggen?

Nappula10 - 2012-05-01 12:32:05

Väntar på nhl inatt har fan blitt beroende av nhl nu=)hoppas man kan sova innan så kan man titta på stoke o sen nhl!Somna igår 5 innan washington=(

Nappula10 - 2012-05-01 12:26:34

är lite sugen o köra på stoke! Tv match också! såg att du fått in många rekar!Lite tur med chelsea reken men snyggt=) Bestämmer mig inte förran matchstart om jag ryggar!

mr_england - 2012-05-01 12:13:50

Nappula10: Innan förra matchen mot Arsenal gick Stoke ut med att det bara fanns 100 biljetter kvar till Everton-matchen så jag antar att det kommer bli fullsatt. Det blir nog inte samma stämning som mot Arsenal då det är något speciellt men då det är en kvällsmatch så blir det nog ändå bra tryck.

Var extremt roligt då Stoke torkade bollen extra länge med handduken vid varje inkast bara för att reta Wenger och han bara blev mer och mer galen!

Nappula10 - 2012-05-01 12:05:25

city alttså=)

Nappula10 - 2012-05-01 12:04:44

Förresten manchester ägde hela matchen=)

Nappula10 - 2012-05-01 12:03:58

Är fortfarande arg på mig själv att jag inte gick på din manchester rek! Utan spelade med hjärtat! Såg matchen stoke-arsenal där stoke va väldigt nära att trycka in 2-1 målet! Vet hatet imellan dem + hatet mot wenger va bidragande orsak!Publiken va ju tokiga som fan också och lyfte fram stoke!o när, dem torka bollen med handduken va så roligt bara=) Undrar bara tror du det blir lika stark uppladdning nu kommer det publik osv? då tror jag starkt på stoke också! Är ju stor skillnad på Everton kontra Arsenal!

toffee - 2012-05-01 11:23:38

Att inte Everton vinner denna är ett skämt. Skulle förvåna mig oerhört efter moyes och spelarnas kommentarer inför matchen om man inte gick in och körde gärnet. Och ger Everton gärnet denna match så vinner man med 0-2,3,4. 2.55 på everton, tack.

mr_england - 2012-05-01 10:54:42

Pettsson: Ja i enskilda matcher kan ju allt hända. Det är möjligt att det blir massor av mål från båda lagen ikväll. Man kan dock inte basera en långsiktig strategi på enskilda händelser.

mr_england - 2012-05-01 10:52:47

Observatören: Du har rätt gällande oddsen. Det handlar inte om att spela till över 2.00 och höga odds utan att hitta värde som du säger. Då dock Stoke ofta ger höga odds hemma mot bra lag så blev det bara så här i det här exemplet.

Jag har noll koll på Siena och den match du nämner så där har jag ingen åsikt.

Då både Stoke och Everton har bra form. Båda lagen bör vara lika motiverade och jag inte hittar någon annan avgörande info baserar jag mitt spel på att Stoke brukar vara bra mot Everton. Stokes spelstil passar Everton illa vilket statistiken visar. Stoke har vunnit de två senaste mötena och bara släppt in 1 mål på de senaste 4 ligamötena mot Everton. Men som sagt ingen given vinnare. Att Everton har bra form ser jag dock som oddshöjande :)

Pettson - 2012-05-01 10:44:02

mr england. kan vi va överens om. :)

precis som att stats/form nollställs inför ett derby...

jag själv fick lära mig den tunga vägen att inte läsa för mykt in i skador/avstängningar. finns dock undantag för regel och var väl det jag ville komma fram till. :)

Observatören - 2012-05-01 10:41:30

Borde det inte vara ett ruskigt bra spelvärde på Siena-seger borta mot Lazio till över 6 ggr pengarna, då med tanke på Lazios situation med skador och avstängningar?

Sedan är väl teorin med spelvärde ganska elemäntar, problemet blir ju när man kategoriskt pekar ut odds över 2,00 till mer spelvärda. Följer själv en blogg där snubben gått från 4000 spänn till en bra bit över 200 000 på mindre än ett halvår och det är nästan uteslutande odds under 1,50.

En grundförutsättning borde ju vara att man kollar läget i lagen, form och annan fakta innan man analyserar om oddset är spelvärt eller inte. När det gäller Stoke - Everton är det för mig inte ett dugg spelvärt då Everton just nu har en grym form. Jag säger absolut inte att Stoke inte kan vinna och om dom gör det är det bara att gratulera, men jag vill nog basera mina spel på lite mer fakta än rekens ganska svepande motiveringar kring spelvärde.

Pettson - 2012-05-01 10:39:15

tack för svar! :)

är det inte komiskt om båda att näta skulle sitta här? :)

motivationen håller jag lagen jämnt men som du skriver av mindre betydelse. att stoke spelar bra mot storlagen har gjort att jag inte spelar storlagen borta mot stoke. för mig köänns detta som en kryssmatch alt 0-1 everton kan dock inte bestämma mig och hittar ingt spel som känns ok just nu så låter bli för tillfället. lycka till!

mr_england - 2012-05-01 10:38:58

Pettsson: Jag håller inte med dig gällande City-reken. Det är möjligt att texten var för lång och att jag kunde använt ett bättre språkbruk men det är en annan fråga än själva reken.

Jag gav minst tre konkreta anledningar till varför City skulle vinna matchen. Ser ingen skillnad på att jag TROR att City skulle vinna pga dessa jämfört med om man TROR att ett lag ska förlora för att två spelare saknas. Hade allting bara handlat om skador och startelvor hade betting varit extremt enkelt.

Men här kommer vi nog aldrig bli överens som det känns :)

mr_england - 2012-05-01 10:34:34

Pettson: England är alltid ett värdespel. Vänta två månader bara :) Anledningen till att jag inte skrev mer om själva reken var att det då skulle bli en extremt lång text och jag ville fokusera på teorin den här gången.

Vad gäller Stoke är det ingen given vinnare. Men oddset är i mitt tycke för högt därför väljer jag att spela. Stoke har bra statistik mot Everton på slutet. De har fem raka utan förlust hemma i ligan nu och har inte förlorat mot ngt av de sex största lagen den här säsongen. De har dessutom inga problem med skador på viktiga spelare även om jag inte vet vad som händer med Pennant då han är under utredning för rattfylla.

Everton har även de väldigt bra form. Obesegrade i sex matcher och har gjort mycket mål. Det är väl därför oddset är så högt på Stoke. Jag baserar mitt spel på att Stoke tidigare haft lätt för Everton och har hemmaplan.

Motivation tror jag inte gör någon skillnad. Stoke visar sällan dålig motivation hemma och det brukar inte vara någon större faktor i PL överhuvudtaget då moralen är hög. Wolves från helgen är ett bra exempel på det då de hämtade upp 1-4 på bortaplan utan att ha ngt att spela för och redan åkt ur PL.

Pettson - 2012-05-01 10:22:34

"Jag råkade ut för det igår då jag rekade City och jag fick kritik för att min rek saknade substans trots att jag tog upp en rad faktorer som skulle gynna City - dock inte skador och eventuella startelvor."

mr england, du skrev blahah blaha intressant blaha blaha blaha intressant. nu var det jag som kritiserade din rek på substansen och gör gärna om et. då en ordentlig rek ska innehålla eventuella skador/avstängningar. sen att spelare drar för stor betydelse på enstaka skador/spelare är uppenbart. vissa kan dock vara mykt viktiga.s e tex philipp hoffman i schalkeII som caochen har byggt upp HELA spelet kring första säsong när han började spela med junisA. sådant är värt att nämna.... 10/10 sen vad folk gör med infon är upp till dem själva.

att du ens kommenterar det stör mig ngt :)

Göken - 2012-05-01 10:16:36

Tror Pettson har en poäng där.

Pettson - 2012-05-01 10:11:46

men jag ska berätta om största misstaget spelare gör idag! spelar på de största matcherna i de största ligorna på den svåraste marknaden - europa!

easy :)

Pettson - 2012-05-01 09:33:55

MR ENGLAND!? hur var england att vinna VM? ett värdespel? :)

håller dock med som i det mesta du skriver. långt ifrån allt(typ 1x syrianska fattade jag 0....och gör det fortfarande inte)

taggen åt sidan så har du helt rätt. 1.60/1.61 på båda att näta?? ja,funkar kanske mellan al-arabi vs al-yarmouk :) (satt för övrigt på 8min i första, sidospår dock)

sen är båda lag att näta ett bra spel om det används i rätt kontenta. tex argentina eller vissa sydamerikanska lag så ligger oftast odds på 2.00-2.50 vilket är klart godkänt. speciellt när standardres i argentina är 1-1

bra lektion! men angående tipset ÄR DET FORTF diffust. visst förstår att du ger stoke mer än 36% vinstchans men du har samtidigt inte berättat ett dyft om din åsikt angående match annat än att du tror de har större vinstchans än ca 1/3+. för mig hade det känns vettigt om du lagt upp detta, då första delen är oerhört smart/välskriven, i två delar.

1) angående spelvärde och sunt spelande
2) angående din rek. varför tycker du stoke har större vinstchans än 36%? så lite buu på själva spelet JA!

fin "känsla" på city igår! vad tycker du om min "säkring" innan match 1-0ht/1-1ft@19.00? ;)
sen att folk spelade ö2.5 igår fattar jag inte. speciellt med förutsättningarna inför första period då vi visste att manu skulle dra upp byxan och knäppa knappen.

så för mig skulle jag uppskatta om du kan utv detta. då det lutar åt everton för mig :)

mr_england - 2012-05-01 08:35:03

Luvan14: Bra att du tog upp det med skador. Det är något som oddsättare ofta påpekar att spelare övervärderar. Oftast gör inte exemplevis 2 skador så stor skillnad på ett lag och förändrar matchbilden så mycket som man kan tro. Det är en viktig sak som har bevisats med statistik under lång tid- att det inte påverkar resultaten lika mycket som oddsen sänks.

Jag tror det handlar om att det är lättare att motivera en rek med lite skadeinfo och startelvor. Det låter bra och man övertygar sig själv och andra med den infon. Men i själva verkekt är det oftast helt andra saker som avgör. Jag råkade ut för det igår då jag rekade City och jag fick kritik för att min rek saknade substans trots att jag tog upp en rad faktorer som skulle gynna City - dock inte skador och eventuella startelvor.

Teoretiskt håller jag med dig om att man ska leta sig ner i seriesystemen. Ofta är dock problemet att man bara får spela til väldigt låg insats på dessa spel och att inte alla bolag erbjuder det. Sedan är det svårare att hitta info, vilket kan vara både bra och dåligt, då man även kan få en edge. Men de flesta vill nog spela på ligor där man har lite koll och en egen åsikt.

Då spelbolagets vinstmarginal/återbetalningsprocent (beroende från vilket håll man räknar) varierar kraftigt från ibland 2% för asian handicap upp till 35% och mer för vissa långtidsspel försökte jag hålla mitt exempel enkelt. Ur spelarens perspektiv måste man dock alltid se oddset 2.00 som 50% chans så här ska man inte ta hänsyn till vad spelbolagen tar ut. Man måste värdera exakt det odds man erbjuds men det är möjligt att jag kunde varit tydligare i texten..

Luvan14 - 2012-05-01 01:05:45

En helt rätt analys så klart, men tror tvärtom att de flesta är medvetna och insatta i s.k. värdespel och försöker spela därefter. Svårigheten är dock att göra en rättvis analys och vara ärlig med sig själv, vanligt att blunda för verkligheten och ramla in "kan inte torska" tänket.

Sen ska man veta att bolagen har oerhört skickliga oddssättare. Visst gör dom tavlor, men generellt sätts korrekta odds. Tror ingen spelare kan gäcka dom i längden, med det faktum att varje spel skattas med minst 7%, utan radikalt ändrade förutsättningar på ett objekt, ex skador eller inställning till match. Men alla vi som spelat länge vet att det inte heller är givet. En par skadade nyckelspelare innebär ett sämre lag men alltför ofta inte en sämre prestation. Ibland tror jag till och med det är bättre med vrålhungriga reserver som ser sin chans. Och hur ofta ser man inte s.k. omotiverade objekt som mot alla odds kör över den/de som bara skulle vinna.

Ett av de större misstagen som spelare gör är att spela till slashade odds. Man läser en rek som känns bra, sen skiter man i att oddset ramlat från 1,90 till 1,70 vilket förmodligen i de flesta fall är ett dåligt spel (undantag finns såklart).

Jag tror att en nyckel är att leta sig ner i seriesystemen, där skillnaden på objekt är större, där lag påverkas mer av saknade nyckelspelare och där oddssättarna inte har samma koll.

Jag tycker Rekat har grymt bra rekar på bonnfotbollen av många duktiga och insatta spelare, men skulle önska att fler tog sig tid och kommenterade dessa rekar. Ibland går info och åsikter rejält isär och det är bra hjälp för oss som ryggar.

Sen stämmer inte bolagets värdering riktigt. ett odds på 2ggr har bolaget värderat till ca 47% och inte 50% (varierar beroende på bolag och speltyp). Det som gör att oddset är 2 ggr och inte 2,13 är rejken, alltså bolagets kalkylerade vinst.

Nån som vet förresten om bolagen i längden gör 7% i vinst, alltså samma som rejken på enskilda objekt?

Mitchx - 2012-04-30 17:16:47

Nog för du kan vara drygast av alla till och från, men det var bra att du skrev detta. Du fyller en bra funktion på denna sidan. mr England.

Coleman - 2012-04-30 16:53:50

Intressant varning angående spelformen båda lagen att göra mål, speciellt med tanke på att det dyker upp många sådana rekar här på sidan.

Tror Stoke får tufft att vinna denna match då Everton har hittat vårformen. Under hösten förlorar Everton ofta matcher mot dussinlag som Stoke, men nu när de hittat formen ska det mycket till för att de ska förlora. Känns som oddsen sitter rätt i denna match och spel avstås. Om du ändå känner att du måste spela Stoke skulle jag nog rekommendera nollboll ;)

simpaaa1 - 2012-04-30 13:03:20

Keep up the good work! Du har en grym roi i min statistik. Blir rygg som vanligt på den här :)